fredag, maj 30, 2008

Möllevångstorget

Första riktiga sommardagen i Malmö tog jag en promenad i kvarteren kring Möllevångstorget. Jag tror det var första dagen jag hade för mig själv ända sedan hösten förra året!

På denna första bild ser ni en trappa ner, här förekom förr en verksamhet årligen som inte de militära myndigheterna avsett när dom byggde denna stridsledningscentral under andra världskriget. Min far var polis och på den tiden innebar det att man fotpatrullerade väldigt mycket, min far hade Möllevången som sitt kvarter och skaffade sig väldigt goda kontakter med torghandlarna. Samtidigt hade han goda kontakter med militären och han lyckades övertala dem att låna ut lokalen till den fest som torghandlarna hade varje år. Naturligtvis resulterade detta även i att min far ofta kom hem efter sitt pass med några påsar frukt och grönsaker...

Så var det på den tiden...


Om ni inte visste det så sker här de flesta cykelolyckerna i Malmö här; korsningen S Skolgatan-Bergsgatan-Smedjegatan. Så cyklar du här; var försiktig!






Denna skomakare har alltid väldigt konstiga skyltar, t.ex. "Nycklar 1/2" eller "Vet Ni klackning 1/2"




Torget har fått en nybyggd kiosk. De gamla äckliga toaletterna under jord har ersatts med nya fräscha i markplan. Man kan ju hoppas det får förbli så en tid i alla fall...






Detta är Mariannes chilliaffär. Åtskilliga kilon har hon köpt under åren, ja 1 kilo i månaden i 15 års tid blir ju faktiskt 180 kilo!



För er som inte är Malmöbo heter denna staty "Arbetes Ära". Det är en perfekt plats att vila på när man inte arbetar.

Inga kommentarer: